نقش جنگ و زندگی بر دیوارهای پایتخت
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۵۵۳۵۹
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، دیوارهای پایتخت پس از انقلاب اسلامی با دستان هنرمند محمدرضا قادری نقاش دیواری، هویتی نو ظهور به خود گرفت؛ تا دیوار به مثابه رسانه، مفاهیمی همچون ایثار، شهادت، مقاومت، زندگی و امید را به مردم کوچه و خیابان انتقال دهد.
این هنرمند پیشکسوت با آغاز انقلاب اسلامی ایران، هنر نقاشی دیواری را با نوشتن شعار و کشیدن تصاویر امام خمینی (ره) روی دیوارهای تهران آغاز کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تصویر شهید بهشتی در میدان هفت تیر، تصویر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری واقع در خیابان انقلاب اسلامی، شهید محمد جواد تندگویان در چهار راه طالقانی، شهید علی صیاد شیرازی در اتوبان صیاد شیرازی در کنار دیگر نقاشیهای شهدای دفاع مفدس، شهدای حرم و منظره نگاری؛ در خیابان های تهران و دیگر شهرهای ایران بخشی از آثار این هنرمند است.
نقاشی شهید علی صیاد شیرازینقاشی را چگونه فرا گرفتید و چه شد به نقاشی دیواری علاقهمند شدید؟
من به صورت خودآموز از هشت سالگی در مدرسه شروع به نقاشی کردم و همیشه در مسابقات دانش آموزی نفر اول بودم. سال ۱۳۵۰ عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شدم و در همان دوره به هم سن و سالهای خودم آموزش می دادم. قبل از انقلاب بر روی دیوار قهوه خانه ها، پرده های سر در سینماها نقاشی می کردم. از سال ۵۴ نقاشی روی بیلبوردهای تبلیغاتی را هم شروع کردم. اوایل انقلاب روی دیوارها شروع به شعار نویسی و کشیدن عکس امام خمینی (ره) کردم.
یکی از قدیمیترین آثار نقاشی دیواری در دوران دفاع مقدسحال و هوای انقلاب من را به سوی دیوارهای شهر کشاند، قبل از پیروزی انقلاب، اغلب کیف و رنگ همراهم بود و با شعار نویسی بر سطح دیوارهای شهر اولین مواجهه خود را با این رسانه برقرار کردم، زیرا می توانستم بدون واسطه با مردم، هنر خود را به اشتراک بگذارم. معتقد هستم که اساسا نقاشی دیواری فرهنگی با انقلاب شروع شد و اولین کسی هستم که چنین آثاری را تولید کرد.
نقاشی دیواری و هنرمند این حوزه چه ویژگیهایی دارد؟
نقاشی دیواری اولین هنر دست بشر است. نقش هایی که انسان های نخستین بر دیواره غارها می کشیدند، نشان از قدمت و تاثیر این هنر در زندگی ما دارد.
نقاشی دیواری هنری است که می تواند در فضاهای شهری همچون یک رسانه با شهروندان ارتباط برقرار کند و پیام هایی با مضامین مختلف را منتقل کند. سال ۵۷ نیز بر اساس ضرورت انتقال مفاهیم انقلاب، نقاشی دیواری نقش مهمی را در فضاهای عمومی ایجاد کرد.
هر هنرمند نقاشی امکان انجام نقاشی دیواری را ندارد زیرا شرایط ویژه ای را دارد که هر هنرمندی توانایی مواجهه با سختی های این کار را ندارد. اغلب نقاشان در آتلیه خود فضایی را متناسب با روحیه شان فراهم می کنند و در خلوت با تمرکز به نقاشی مشغول می شوند؛ درحالی که نقاش دیواری باید ساعت ها روی داربستی در ارتفاع ایستاد و خود را با و سرما و گرما سازگار کند، بتواند به سر و صداها و دیگر مشکلات خیابان بی توجه باشد و تنها در کار خود تمرکز کند.
نقاشی دیواری با هویت و معماری شهری چه رابطهای دارد؟
درحال حاضر کشورهای اروپایی با نقاشی دیواری برای خود هویت ایجاد کردند و گردشگر جذب می کنند. درحالی که انقلاب ایران بستر ساز این هنر در ایران شد و به عنوان هویت بصری شهری در این راستا فرهنگ ایجاد کرد. نقاشی دیواری همچون یک فیلم راوی است. تصور کنید انتقال مفاهیمی همچون واقعه کربلا و قیام مختار در فیلم بیشتر اثر گذار است یا متون مکتوب.
فارغ از انتقال مفاهیم با نقاشی دیواری، این هنر می تواند با تولیدات آثاری با رنگ های شاد و طبیعت های بکر و مکان های نوستالوژیک و تاریخی همچون یک تراپی از اضطراب هاب شهروندان بکاهد که ساعت ها زمان خود را در هیا هو و ترافیک های شهری سپری می کنند.
چند سالی است که در فضاهای شهری با عناوینی به اسم نوآوری و خلاقیت فرم هایی را با رنگ های خاکستری بر سطح شهر غالب کردند که نه احساس مخاطب را درگیر می کند و نه مخاطب خود را به اندیشدن وا می دارد. واقعا نمی فهمم که این آثار چرا باید بر دیوارهای شهر باشد. آیا زیبایی شناسی رنگ دارد. فرم بصری ایجاد کرده است. آیا زیباست. مفهوم دارد. انقلابی است. به دشمن پیام می دهد. برای خودی پیشنهاد دارد. مطمئن هستم اگر از صد نفر بپرسید این چه چیزی هست که بر دیوار کشیده شده، هیچکس نمی تواند پاسخی صحیح دهد.
یعنی در تولیدات نقاشی دیواری کنونی مخاطبشناسی نمیشود؟
بله. مردم تهران از ویژگی های متنوعی برخوردار هستند که برای تامین نیازهای بصری آن در فضاهای شهری باید مخاطب شناسی دقیق و علمی انجام شود. پایین شهر مخاطب خود را دارد. ویژگی های بافت اجتماعی غرب تهران با شرق متفاوت است. باید ایده هایی که برای طرح ها انتخاب می شوند سازگار با فرهنگ و تاریخ آن منطقه باشد. درحالی که اکنون هرکس هرچه دلش می خواهد را اجرا می کند.
انتخاب رنگ مهمترین عنصر در شادی آفرینی است که روح و روان انسان را صیقل می دهد و می تواند ایجاد محتوا کند، اما متاسفانه اشخاصی در رده های سیاستگذاری قرار دارند که به این ضرورت ها بی توجه هستند و پاسخگو هم نیستند.
موضوعات نقاشیهای دیواری چگونه انتخاب میشوند؟
سفارش دهندگان، معمولا فقط دیوار را معرفی می کنند و مفهوم مد نظر حود را شرح می دهند. بنده طرح نهایی را خودم پیشنهاد می دهم. البته در برخی موارد که سفارش دهنده سازمان و نهاد اداری باشد، ملاحظاتی دارند که با یکدیگر مشورت می کنیم و کار نهایی انجام می شود.
در دوران انقلاب که امکانات محدود بود چطور تقسیمبندی و تناسبهای پرتره با این ابعاد را کار میکردید؟
کار با مشقت فراوان انجام می شد ولی عشق و علاقه سبب می شود که با انرژی آن را انجام دهم. تمام این کارها از روی الگوهای بسیار کوچک انجام می شد و تقسیمات را با دستگاه اوپک انجام می دادم که کار با آن بسیار سخت بود و اگر یک سانت پایین و بالا می شد تصویر دفرمه میشد. محاسبات هندسی را انجام می دادم که در نهایت بتوانم یک عکس ۳ در ۴ سانتی متر را به اندازه ۵۴۰ متر بزرگتر نقاشی کنم.
ویژگی توانایی بالای جسمی شما در این تولیدات مشهود است. چگونه آمادگی جسمانی خود در این سن و سال حفظ کردید؟
من از جوانی ورزش کردم و همیشه برای اینکه آمادگی جسمانی ام در سطح مطلوبی باشد به فعالیتهای مختلفی همچون کوهنوردی، صخره نوردی، کویر گردی پرواز با چتر و پاراگلایدر به صورت حرفه ای مشغول هستم.
استاد محمدرضا قادری درحال صخره نوردیفعالیت جسمانی ویژگی بسیار مهم در نقاش دیواری است. من ساعت ۸ صبح روی داربست قرار می گیرم و حدود ۹ ساعت نقاشی می کنم که معمولا یک ساعت ایستادن بدون حرکت روی داربست هم سخت هست چه برسد به اینکه تمرکز و نقاشی با این حجم از ظرافت انجام شود.
نکته ای که برای من جالب است فراموشی موقعیت مکانی در زمان نقاشی روی داربست است. نقاشی هنری است که اگر در بطنش فرو روی به صورت کامل شر ایط حضور خود را فراموش می کنی. اینکه کجا هستی. در کدام ارتفاع قرار داری. میزان حرارت آفتاب و سوز سرما چقدر است. هیچ کدام را حس نمی کنی.
استاد محمدرضا قادر در حال ورزش پاراگلایدرزمانی که قلم را زمین می گذارم و پایین می آیم تازه فشار جسمی خودش را نشان می دهد. دستم درد می گیرد و عضلات کتفم احساس کوفتگی می کند ولی تا زمانی که درحال نقاشی هستم بدنم کاملا مقاوم است.
با توجه به تجربه ارزشمندی که در این سالها کسب کردید آیا این گنجینه را در اختیار نسل جوان هم قرار دادید؟
من به صورت تجربی به دانش هایی دست پیدا کردم که از چه موادی در رنگ استفاده کنم که زیر نور آفتاب و بوران از بین نرود. از چه تکنیک هایی برای تقسیم بندی های چهره در ابعاد بزرگ استفاده کنم. تصویر شهید بهشتی ۲۲ سال روی دیوار ماندگار بود و حالا تازه گفتند که بعد از حدود ۲ دهه، آفتاب روی اثر تاثیر گذاشته است و باید ترمیم شود.
دوست دارم تجربه هایی که در این سال ها به دست آوردم را در اختیار جوانان قرار دهم تا هنر نقاشی دیواری در کشور پابرجا بماند ولی متاسفانه در حوزه آموزش، نهادها و مراکز آموزشی باید درخواست کنند که تا کنون چنین خواسته ای مطرح و مجموعه ای پیشقدم نشده است.
نقاشی شهید بهشتی در میدان هفت تیرمن اگر رئیس جمهور باشم آموزش را در اولویت اول قرار می دهم. چون همین کودک کلاس اولی رهبر، رئیس جمهور، پزشک، مهندس و مدیر می شود. متاسفانه برای معلمان ارزش قائل نیستیم درحالی که باید بالاترین حقوق را آموزگاران دریافت کنند تا فکر و ذکر آنها از معیشت فارغ شود و برای دانش آموز و دانشجو دغدغه بسازد ولی متاسفانه از آموزش در کشورمان غفلت شده است.
حاشیههایی در ماههای اخیر برای شما اتفاق افتاد و رسانهها رزومه شما را به اشتباه برای هنرمندی تازه درگذشته همنام شما منتشر کردند. درمورد آن بگویید؟
مرحوم محمدرضا قادری هنرمند گرافیست هم اسم بنده بودند. همدیگر ر ا از سال ۱۳۶۲ میشناختیم و در یک مجموعه کار می کردیم و گاه فیش های حقوقی برایمان به اشتباه ارسال می شد و با تطابق نام پدر از این مشکل آگاه می شدیم.
مرحوم قادری در نقاشی دیواری فعالیت نداشتند و به اشتباه سابقه فعالیت های بنده در رسانه ها برای ایشان نوشته شد که سبب شد بسیاری افراد تصور کنند که بنده از دنیا رفتم که همین مسئله مشکلات متعددی برایم به همراه داشت.
معمولا رسانه ها به اخبار مرگ توجه ویژه ای دارند ولی زمانی که هنرمند زنده است کوچکترین سراغی از آنها نمی گیرند. در خبر رسانه ها نوشته شد که پدر نقاشی دیواری ایران درگذشت. درحالی که من پدر نقاشی ایران هستم و ۴۲ سال زحمت من را به باد دادند. چطور در این ۴۲ سال که من زحمت کشیدم در جبهه های جنگ؛ رفتم و آمدم، یک نفر نبود احوالی از ما بگیرد. حالا موقعی که مُردم همه نوشتند، عجب استادی بود. عجب نقاشی بود. چه نقاشی دیواری هایی کار کرد. بنیانگذار نقاشی دیواری بود کسی نیست بپرسد چرا در این سال ها کسی خبری از او نگرفت.
من زجر کشیدم. گرما و سرما در آب و آتش در جبهه های دفاع مقدس تولیدات فرهنگی و هنری برای زرمندگان کردم یکی نیامد یک تجلیل از من کند.هنرمند تا زنده است باید از سوی مسئولان قدر بیند. در شورای عالی هنرمندان کشور سال ۷۱ درجه ۳ هنری به من دادند. الان به من میگویند بیا درجه دکتر به شما بدهیم. من به این مدارک نیاز ندارم. ما به بی توجهی و در حاشیه زیستن عادت کردیم.
برچسبها هنرهای تجسمی نقاشی روی دیوار شهر تهران هنرمندان نقاشیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: هنرهای تجسمی نقاشی روی دیوار شهر تهران هنرهای تجسمی نقاشی روی دیوار شهر تهران هنرمندان نقاشی نقاشی دیواری روی دیوار رسانه ها سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۵۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مهران مدیری با یک سریال بازمی گردد | جزئیات شروعِ پیشتولید پایتخت
به گزارش همشهری آنلاین، چند صباحی است که در فضای رسانهای خبر از ساخت سریالهای کمدی و بازگشت هنرمندانی همچون مهران غفوریان، سیدجواد رضویان و مهران مدیری به گوش میرسد،
حتی در صفحات مجازی از شروع تولید «پایتخت۷» در مردادماه خبر دادند و درخواستهایی که درباره ادامه «نونخ» میآید و پیام سعید آقاخانی که حکایت از پایان این سریال میدهد.
برنامهریزی جدّی سیمافیلم در حوزه طنز حائز اهمیت است که شاید از مصادیق بارز آن احیای چندفصلههایی باشد که عمده آنها کمدی بودهاند؛ همان طنزهای خیابانخلوتکنی که شاید بتوان از موفقترینهایش را «پایتخت»، «زیرخاکی» و «نونخ» دانست که فصلهای جدید «زیرخاکی» و «نونخ» به ایام نوروز و رمضان رسیدند و «پایتخت» هم قرار است بهزودی جلوی دوربین برود.
همه این صحبتها و گمانهزنیهای رسانهای گویای اتفاق مهمی در حوزه طنز است خصوصاً زمانی که اعلام شد مهران مدیری هم قرار است بعد از مدتها سریالی را برای تلویزیون بسازد.
با مسعود کریمی خضرا مدیر گروه تولیدات طنز مرکز سیمافیلم درباره همه این گمانهزنیها و اتفاقاتی که قرار است در حوزه سریالسازی طنز تلویزیون رقم بخورد به گفتوگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه آمده است:
کار جدیدی را میخواهیم با سعید آقاخانی آغاز کنیم* طنز همیشه مهم بوده و هست؛ خصوصاً این روزها که سریالهای کمدیِ مخاطبپسند شادی و نشاط را بیش از پیش در جامعه رونق بدهد. مردم برای تماشای طنز یا باید به سینماها بروند و یا در نمایش خانگی بعضاً با سریالهایی مواجه شوند که البته چندان توفیقی در این عرصه نداشتهاند. پربازدید شدن سریالهای طنزی که در دهه ۷۰ و ۸۰ ساخته شدند نشان میدهد مردم چقدر علاقهمند آن نوع سریالها بودند و هنوز هم تلویزیون سریال طنز بسازد مخاطب پروپاقرص آن خواهند بود، همانطور که با «زیرخاکی» و «نونخ» جدید هم این اتفاق افتاد، در مدیریت گروه طنز مرکز سیمافیلم چه اقداماتی در حال انجام است؟
یک ارادهای در دوره جدید سازمان صداوسیما وجود دارد که احیای نمانامهای طنز (برندها) سازمان صداوسیماست همچون «زیرخاکی» که واقعاً با اقبال مواجه شد و «نونخ» و «پایتخت» هم خبرهایش هم در رسانهها آمد که پیش میرود. انشاءالله بنایمان بر این است با سعید آقاخانی سریالی جدید داشته باشیم.
صحبتهای مقدماتی انجام شده است که چالش جذاب و متفاوت از «نونخ» ساخته شود، به این اتفاق امیدواریم و در حال مذاکرهایم. ژانر این سریال، کمدی اجتماعی است همان کارهایی که شاید بعضاً در دهههای ۷۰ و ۸۰ به قاب تلویزیون آمدند، البته هنوز به قطعیت نرسیدهایم اما به این مسیر امیدواریم.
با تهیهکنندگان آثار خیابانخلوتکن از جمله «خانهبهدوش» و خیلیهای دیگر در این عرصه مثل مهران مهام، ایرج محمدی؛ اتفاقاً جالب است بدانید کاری را با ایرج محمدی فارغ از مجموعهای که او با پرویز شیخطادی مشغول ساخت است در نگارش تحت تهیهکنندگی ایشان داریم که بعد از پایان آن کار این سریال طنز را پیش خواهند برد.
یک کاری را در نگارش داریم که مشاور آن یکی از تهیهکنندگان باسابقه و خوشنام کارهای پرمخاطب تلویزیون است.
خبری جدید از سریال «پایتخت»* به سریال «پایتخت» اشاره کردید که بسیار گمانهزنیهایی آمد که مردادماه تولید آن رسماً آغاز خواهد شد، الآن به فیلمنامه رسیدید و امسال فصل هفتم این سریال خاطرهانگیز کلید خواهد خورد یا خیر؟
نگارش و پیشتولید سریال «پایتخت» آغاز شده است و انشاءالله مشکلی پیش نیاید امسال به تولید خواهد رسید، اما بقیه مراحل چه انتخاب بازیگر و پخش و بقیه جزئیات متعاقباً از خود سیمافیلم اعلام خواهد شد، اما این نوید را برای مخاطبان داریم که اتفاقات خوبی در راه است.
مذاکره با مهران مدیری برای ساخت سریال* درباره تهیهکنندگان خیابانخلوتکن صحبت کردید، از کارگردانان خیابانخلوتکن چهخبر؟ آیا با مثلاً هنرمندانی همچون مهران غفوریان، جواد رضویان و مهران مدیری صحبت داشتهاید آنها هم بعد از مدتها سریال بسازند؟
با آقای مهران مدیری صحبت شده است و انشاءالله این نوید را میدهم که با آقای مدیری همکاری خواهیم داشت، زمانش را الآن نمیتوانم بگویم، اولویت ما برای این همکاری ساخت سریال است. این نوید را میدهم ما با همه این عزیزان مشغول مذاکره هستیم و هرکدام انشاءالله توفیق شود سعیمان این است که به پیشتولید، تولید و نمایش برسد.
همانطور که آقای جبلی و رئیس سیمافیلم اشاره کردند آغوش سازمان صداوسیما برای همه سرمایههای تلویزیون باز است. صحبت با سعید آقاخانی و شروع سریالی جدید با حالوهوایی متفاوت و «پایتخت» و چند هنرمند دیگر بسیار جدّی است و امسال انشاءالله فصل جدید «پایتخت» تولید شود.
ساخت سری جدید «دودکش» در دستور کار* قرار است چندفصلههای دیگری همچون «زیر آسمان شهر» و امثالهم را هم احیاء کنید و فصل جدید آنها ساخته شود، در این راستا رویکردتان چیست؟
بحمدالله با تصمیم ریاست سازمان صداوسیما در چند ماه گذشته یک عزمی اتفاق افتاد برای احیای نامهای محبوب؛ بنابراین سیاست ما احیای کارهای چندفصله و پرطرفدار است که مردم علاقهمند به آنها هستند، اما این نکته هم وجود دارد مثلاً در سریال «زیرخاکی» اگر برای کاراکتر اصلی سریال، گرفتاری بهوجود بیاید کارگردان و نویسنده هم حضور داشته باشند قاعدتاً نمیتواند کار پیش برود.
اما شاید جالب باشد که سریال «دودکش» را صحبت کردیم و سعیمان بر این است با آقای نیکنژاد و دیگر دوستان سریال این نمانام (برند) شناختهشده تلویزیون احیاء شود، البته همه اینها مرهون تلاش آقای نقویان و نقیئی رئیس و قائممقام سیمافیلم هستند که با انگیزه ستودنی در این عرصه قدم برمیدارند، بالاخره سراغ این عزیزان رفتن یک افتادگی و تواضع میطلبد چون هرکدامشان شرایط خاصی دارند.
من فکر میکنم انشاءالله به دوران پرشکوه سازمان صداوسیما نزدیکیم و از آن روزهای طلایی دور نیستیم، فکر میکنم مرجع سرگرمی صداوسیما در حال احیاء شدن است.
رضا عطاران هم به تلویزیون برمیگردد؟* به نام مهران مدیری، مهران غفوریان و سیدجواد رضویان اشاره کردید، با رضا عطاران هم صحبت کردهاید؟
آقای مهران مهام تهیهکننده خوب تلویزیون مصاحبهای داشتند که در آن مصاحبه به این نکته اشاره کردند که شاید تفاوت سلیقهای برای رضا عطاران به وجود آمده است. من اطلاع دارم در سالهای گذشته رایزنیهایی شده است و خواست و اقبال از سوی صداوسیما بوده است و بهدلایل متعددی این امکان فراهم نشده است،
این اراده وجود داشته است هر موقع دوست داشتند تلویزیون خانه آنهاست، همانطور که به نام آقای مدیری و آقای نیکنژاد و دیگران که موفق بوده و هستند اشاره کردید.
* به ۵۲ سریال در حال تولید سیمافیلم که مراحل مختلف از نگارش و پیشتولید تا تولید را در دستور کار دارند اشاره شد، سهم طنز در این تعداد سریال در حال تولید چقدر است؟
از دو ماه دیگر سعیمان این است دو کار در پیشتولید باشد. ترکیب جذابی خواهند بود که از تنوع خوبِ موضوعی، نقشها و افراد برخوردارند. یک کار در تولید داریم که بگذارید جزئیاتی از آن ندهیم، شگفتانهای اتفاق خواهد افتاد، دو کار در پیشتولید و دو کار دیگر در نگارش؛ انشاءالله از دو ماه دیگر دو کار جدید هم به جریان نگارشمان اضافه خواهد شد.
جالب است بدانید همین الآن با امیر برادران و مصطفی زندی نویسندگان فیلم «هتل» که یکی از آثار پرگیشه سینما بود مشغولیم و خوشبختانه اتفاقات خوبی در راه است.
شروع «بدل» از اواخر اردیبهشتسریال «بدل» جدیدترین مجموعههای طنز سیمافیلم بهشمار میرود که بعد از سریال «هفتسر اژدها» روی آنتن خواهد آمد؟
بله. انشاءالله سریال «بدل» بهکارگردانی علی مشهدی عزیز از اواخر اردیبهشتماه از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.
کد خبر 850412 منبع: تسنیم برچسبها خبر مهم مهران مدیری فیلم و سریال ایرانی